Opettele jotain uutta!

tanko_ja_allas

Sanotaan tämä heti suoraan: en pidä perinteisestä kestävyysurheilijan kausijaottelusta, jossa tällä hetkellä elettäisiin ns. ylimenokautta, eli palauduttaisiin edellisen kisakauden rasituksesta, ja sen jälkeen pitäisi aloittaa peruskuntokausi, joka tarkoittaisi paljon kevyitä ja pitkiä lenkkejä.

Siitä puuttuu välistä yksi tärkeä asia…

Toki kovan kisakauden jälkeen täytyy pitää 2-4:n viikon mittainen palautumisjakso. Mutta sen jälkeen ei kannata heti alkaa veivaamaan sitä perinteistä kevyttä PK-treeniä. Sen sijaan kannattaa keskittyä hetki opettelemaan uutta ja antaa keholle erilaisia ärsykkeitä.

Itse kutsunkin palautumisjakson jälkeistä jaksoa kolmen S:n jaksoksi, eli Skills, Strength and Study.

Tämä tarkoittaa, että pääpaino on taitojen kehittämisessä, voiman hankkimisessa ja uusien asioiden opiskelemisessa. Eli sen sijaan, että aloitettaisiin jälleen kerran täysin aiempien vuosien kaltainen treenivuosi, niin opetellaankin tekemään jotain paremmin kuin ennen.

Juuri nyt on triathlonistille paras hetki laajentaa omaa repertuaariaan ottamalla mukaan ihan uusia harjoitteita. Ja vieläpä niin, että pääpaino on jakson teeman mukaisesti voimassa ja taidossa.

Esimerkki 1: Jos et ole koskaan kyykännyt levytangon ja painojen kanssa, niin aloita sen opettelu välittömästi. Mikäli aloitat nyt ja pidät kyykkämisen osana viikoittaista voimaharjoittelurutiiniasi koko kauden ajan, niin voin luvata, että ensi kesänä pyörä ja juoksu kulkevat huomattavasti aiempaa kevyemmin. Ja mikä tavalliselle kuntoilijalle tärkeintä, niin kroppa tuntuu ylipäänsä paljon terveemmältä ja vahvemmalta kuin pelkän kestävyysjunnaamisen jäljiltä.

Esimerkki 2: Tähän aikaan vuodesta on aivan paras hetki keskittyä uintiharjoituksissasi nimen omaan tekniikan kehittämiseen. Uintiosuus on triathlonissa verrattain lyhyt ja sen vaatiman kestävyyden ehtii treenaamaan kuntoon myöhemminkin. Eli jätä pitkät päämäärättömät uintivedot pois ja tee tilalla paljon tarkoituksenmukaisia tekniikkaharjoituksia.

Näiden lisäksi voi sitten tehdä sitä pitkää ja kevyttä, mutta sitäkin mielellään eri tavalla kuin kesällä. Kannattaa mennä vaikkapa metsäpoluille juoksentelemaan ja hyppelemään.

Ennen kuin vastaat seuraavaan kysymykseen, niin mieti hetki ja lupaa olla rehellinen itsellesi…

Mikä on joku uusi asia, jonka opettelun voisit aloittaa juuri nyt?

Se voi tuntua vieraalta ja ehkä jopa jännittävältäkin. Voit jopa epäillä sen toimivuutta. Oikeasti kuitenkin tiedät, että sen opettelu olisi kehittymisen kannalta paljon hyödyllisempää kuin aloittaa jälleen kerran “tuttuun ja totuttuun tapaan” samat vanhat PK-kauden rutiinit kuin aiempinakin vuosina.

Ota mallia omasta sairaseläkkeellä olevasta Äidistäni, joka pyysi minulta eilen treeniohjelmaa, koska hän haluaisi osallistua ensi kesänä Hauhon jokamiestriathloniin, vaikka hänellä on selkärangassa niin paljon rautaa, ettei varmaan koskaan pysty juoksemaan.

Tee sinäkin jotain uutta ja jännittävää!

***

Jos kipinä heräsi ja haluat aloittaa uuden harrastuksen triathlonin parissa, tai olet jo lajin harrastaja, mutta kaipaisit valmennusapua ja treeniseuraa, niin tutustu OptimaTriathlonin tarjontaan etusivullamme ja ilmoittaudu mukaan: optimatriathlon.fi

Mikäli haluat apua mm. oikeasti tehokkaan kestävyysurheilijan voimaharjoittelun aloittamisessa, niin lähetä viesti alta löytyvään sähköpostiosoitteeseeni. Aloitan Personal Trainer -palveluiden tarjoamisen myöhemmin tänä vuonna. Otan jo nyt vastaan etukäteisvarauksia valmennuksia varten.

Terveisin,

Olli Porola

OptimaTriathlon, Optima Coaching

olli.porola@optimacoaching.fi

Olli Porola

Olli Porola

OptimaTriathlonin valmentaja ja perustaja. Tuore liikunta- ja hyvinvointialan yrittäjä ja pian lisensoitu Personal Trainer (Varalan urheiluopisto). Erityisosaamisena triathlon, aikuisten uintitekniikka, liikkuvuus ja kehonhuolto, ravitsemus sekä järkevä kokonaisvaltainen harjoittelu.
Olli Porola

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *