Miksei kipeänä saa urheilla?

Talven flunssa-aalto on nyt pahimmillaan. En onnistunut sitä tänä vuonna itsekään väistämään. Sairasteluun ja alla olevaan kuvaan liittyvä omakohtainen tarina toimiikin inspiraationa tämän päivän blogikirjoitukselle. Kannattaa jatkaa lukemista. Pystyt toivottavasti välttämään samat virheet, jotka itse tein.

Ainahan sitä sanotaan, että flunssaisena tai muuten sairaana ei saisi treenata. Eipä tietenkään! Mutta monesti itse kukin ei malta pysyä tarpeeksi pitkään levossa, vaan paluu treenien pariin tapahtuu liian nopeasti. Tein tämän virheen itsekin viime viikon torstaina, kun valmentamisen lisäksi osallistuin “ihan vaan kevyesti” OptimaTriathlonin yhteistreeneihin Pirkkahallissa.

Maanantaina iskenyt flunssa oli jo alkanut hieman helpottamaan, mutta joka-aamuinen sykevälimittaus osoitti, että kropassa oli stressitila edelleen päällä. Ei kuitenkaan mitään kovin hälyttäviä lukemia, joten ajattelin ottaa osittain tietoisenkin riskin ja kokeilla, miten toipilaana treenaaminen minuun vaikuttaisi.

Ohjelmassa oli juoksuvetoja ja juoksutekniikkaa Pirkkahallissa Tampereella. Päävetäjänä toimi OptimaTriathlonin toinen valmentaja Tiina Mätäsjärvi, joten pystyin itse keskittymään (liiankin) hyvin treenien suorittamiseen.

Oma meno oli koko ajan kankeaa ja tukkoista. Viimeisenä tehdyssä juoksutekniikkaharjoitteessa polvi sitten muljahti. Ensin se ei pahemmin sattunut, mutta illalla kotona kipu oli tosi kova. Niin kova, että se aiheutti vilunväristyksiä, horkan ja kylmän hikisenä nukutut yöunet.

Polven muljahdusta ei monet välttämättä osaa laittaa flunssan piikkiin, mutta siitä se hyvin todennäköisesti johtui. Nimittäin flunssaisen ihmisen reaktiot eivät toimi normaalilla tavalla. Ne toimivat h-i-t-a-a-m-m-i-n. Se luonnollisesti hidastaa myös kehoa stabiloivien tukilihasten toimintaa. Tästä syystä jalkaani tukeva lihaksisto myöhästyi yhden juoksuaskeleen aikana ne ratkaisevat sekunnin osat, minkä vuoksi polveni pääsi vääntymään.

Eli flunssaisena ei tarvitse ainoastaan varoa heikentynyttä vastustuskykyä ja mahdollisia jälkitauteja, vaan myös alentuneesta toimintakyvystä johtuvia ikäviä venähdyksiä ja revähdyksiä.

Sykevälimittausten tärkeys

Juoksutreeniä seuranneena aamuna polvi oli edelleen kipeä, mutta flunssa oli helpottanut entisestään. Ilman polvikipua olisi ehkäpä jo tehnyt mieli treenaamaan. Aamun sykevälimittauksessa lävähti iPadin ruudulle kuitenkin oman mittaushistoriani pohjalukemat.

Eli vaikka olotila tuntuikin jo aiempiin päiviin verrattuna paremmalta, niin kroppa oli taudin ja edellisen päivän treenin jäljiltä erittäin stressaantuneessa tilassa. Juuri tämä olisi voinut olla otollinen hetki jollekin vihamieliselle bakteerille tunkeutua huomattavasti heikentyneen puolustusjärjestelmäni läpi ja päästä mahdollisesti aiheuttamaan pahankin jälkitaudin.

Maltoin kuitenkin tällä kertaa mielini ja pidin ihan totaalisen huilipäivän. Seuraavan päivän sykemittaus osoittikin, että se oli tehnyt kropalle tosi hyvää.

Mittaukset tehty HRV4Training-sovelluksella. Vasemmalla sykevälivaihtelun arvosana (korkeampi on parempi) ja oikealla aamun leposyke (matalampi on parempi). Treenin jälkeinen päivä oli 8.12.

Onkin hyödyllistä mitata säännöllisesti kehon valmiustilaa myös jollain ulkoisella laitteella, eikä aina luottaa pelkästään omaan sisäiseen tuntemukseen. Flunssasta toipuvana olo voi jo tuntua ihan kohtalaisen hyvältä verrattuna taudin akuuttiin vaiheeseen, mutta oikeasti keho on tosi rasittunut taisteltuaan useita päivia tautia vastaan. Siinä vaiheessa ei kannata lisätä kuormaa entisestään treenamalla kovaa.

Joten antakaa kroppanne levätä silloin kun se sitä vaatii. Yksikään treeni ei ole niin tärkeä, että sen vuoksi kannattaisi riskeerata terveytensä.

Olli Porola

Olli Porola

Olli Porola

OptimaTriathlonin valmentaja ja perustaja. Tuore liikunta- ja hyvinvointialan yrittäjä ja pian lisensoitu Personal Trainer (Varalan urheiluopisto). Erityisosaamisena triathlon, aikuisten uintitekniikka, liikkuvuus ja kehonhuolto, ravitsemus sekä järkevä kokonaisvaltainen harjoittelu.
Olli Porola

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *